Hai uns días mandei
unha felicitación do Nadal aos monxes da Comunidade Benedictina de Samos e
tamén a todos cantos nunha época ou noutra, por máis ou menos tempo, estivemos
convivindo coa comunidade monástica de Samos e participando do seu compromiso
humano e espiritual. A escultura que vos presentaba en fotografía ofrecía, ao
meu ver, coma unha preciosa foto familiar de Xesús neno, a súa mamá María e a
súa avoa Ana. Dalgunha maneira era coma unha desas fotos de familia que todos
temos, e que de cando en vez nos gusta volver a ver, para recuperar o pasado
mediante a lembranza cargada de afecto.
Algo
así foi o que me pasou a min non só ao contemplar a imaxe antedita, senón ao
moverme nunha tarde dos primeiros de outubro, cando xa se anda coas vendimas ás
voltas, polo interior e polo exterior do que fora mosteiro de San Vicente do
Pino, en Monforte, e que hoxe é un parador nacional. A igrexa, grazas a Deus,
segue alí, ofrecendo o que ten que ofrecer: a memoria viva de Deus, de Xesús,
dos Santos, dos fieis que con maior ou menos devoción nos achegamos para
visitala.
Eramos
un grupo duns dez veciños e veciñas os que unha tarde de outubro, despois de
visitar Ferreira de Pantón e o mosteiro cisterciense que alí hai e se mantén
aberto e vivo grazas á presenza dunha pequena comunidade cisterciense feminina,
nos achegamos ao alto de San Vicente en Monforte. Á ilusión e expectativas que
todos podiamos levar dentro, eu sumáballe a de velo coma un lugar monástico, no
que, por estar vinculado a Samos, eu pasara algúns momentos, non moitos, da
miña mocidade. Subindo pola costa do leste, recordaba as viñas que alí foramos
vendimar algúns anos, recordaba ao P. Gaspar, que fora o que casualmente, indo
a predicar a Pesqueiras, en Chantada, me levara como postulante ao mosteiro de
Samos no outono tamén do ano 1960. Xa no interior da igrexa recordarei tamén os
rezos no coro alto, cando de mocetes estreabamos latíns e salmos, e algunhas
misas celebradas naquela igrexa que eu recordaba como algo maxestoso, escuro e
case lúgubre, pero que agora redescubría como luminosa e chea de vida, quizabes
porque a luz do poñente se esforzaba por non deixar sen o seu don a ningún dos
recantos do templo.
Fun
facendo algunhas fotos que vos ofrezo, máis que nada coma unha santa tentación
que vos leve un día a andar tamén os camiños que os meus pés estaban andando, e
a vivir as vosas particulares sensacións vendo o que os meus ollos estaban
contemplando. Advírtovos que, aínda que crente, e crente convencido por graza
de Deus, son tamén algo crítico con formas e maneiras do pasado e do presente
relixioso. Crítico, penso eu, porque o amo, e me gusta velo limpo e atraente.
Espero que ninguén se moleste polas miñas impresións, que loxicamente son
simplemente miñas.
A
situación do mosteiro é envexable; o pracer de inaugurar cada xornada vendo a
paisaxe que se ve ollando a calquera dos catro puntos do val de Lemos, debía
soster por si só o ánimo dos monxes que aquí viviron; estar tan preto do ceo e
tan afastado da terra debía ser igualmente un pracer para quen así entendía as
súas aspiracións relixiosas. Non deixo de encantarme eu tamén contemplando por
un lado e polo outro o pobo e a bisbarra de Monforte desde este miradoiro
natural. Pero o certo é que me molesta enormemente esta íntima vinculación
entre poder temporal e vida monástica que se deduce da conxunción do mosteiro,
coa torre da homenaxe do antigo castelo do Conde de Lemos e coa que foi morada
tamén do Conde de Lemos e hoxe, para máis inri, herdade da duquesa de Alba.
Así
que, para me curar desta pequena rabia interior, entro na igrexa do mosteiro
pola pequena porta sur, pola que tamén entra espelida a luz harmoniosa desta
tarde de outono. Foi entón cando, como vos dixen, oínme cantar a min mesmo, no
medio daquel grupo de postulantes, ou xa novicios, que foramos facer a vendima
e que agora rezabamos Vésperas no coro alto. Foi entón tamén cando vin a igrexa
con outros ollos, e funme reconciliando con ela, aínda que mantendo a reserva
sobre un par de cousas que non me acababan de compracer. As dimensións da
igrexa parécenme algo desproporcionadas; unha soa nave con aquela altura
parecíame estar pedindo un par de naves laterais, para descargar nelas a sensación
de pesadume que me producía. Lembrábame,
como contraste, do equilibrio de liñas e formas, do equilibrio estético que
produce a igrexa do mosteiro de Samos, que tantas veces temos andado pola súa
pel de pedra e polo seu íntimo de luz e de soños.


Alí ao pé estaba
tamén o San Brais, o da gorxa ferida e curada, o das roscas polo 3 de febreiro,
o da devoción popular que cada ano empuxa aos monfortinos e monfortinas a
subiren as costas do castelo para o honrar e curar as gorxas que os sabios da
saúde non dan curado. Cousas, das que a miña tía Xosefa dicía que ninguén debía
moquearse. Eu non me moqueo, por máis que prefiro o mel das mañás que as roscas
de San Brais para previr gripes e catarreiras.


E fun collendo, na
compaña dos meus veciños e veciñas, cara ao fronte do altar maior. O corpo, o
espírito tamén, pediume arredarme un pouco cara a atrás para ter unha visión de
conxunto dos diferentes elementos que decoran este retablo de estrutura
neoclásica. Sobre todo nos tempos da contrarreforma, nos tempos tamén do
barroco e do mesmo neoclásico, os retablos convertíanse en catequeses plásticas
para comprensión, aprendizaxe, admiración e oración das persoas devotas que se
achegaban aos templos sen demasiadas teorías no corpo, pero cunha sensibilidade
especial para ler e captar as mensaxes caladas dos mestres da pedra, da
madeira, da pintura, das luces, dos contrastes. Era unha representación
teatral, aparentemente estática, que a fe das persoas crentes se encargaba de
dinamizar, de convertela en vida para as súas vidas. E, senón, sempre quedaba o
simple asombro como unha forma primordial de oración, de adoración.
O retablo pareceume
precioso, abundante, mesmo algo excesivo na acumulación de motivos. O corpo
central está ocupado pola representación do martirio de San Vicente (“Vincenti
dabo”, reza a banda superior, rememorando palabras da Apocalipse), patrón da
igrexa; debaixo del e sobre do Sagrario, unha imaxe do Santo Neno Xesús que, polo
énfase da decoración que o rodea, case lle rouba protagonismo ao mesmo titular
do templo. E na parte superior unha representación de María no misterio da súa
Asunción, rodeada en semicírculo por figuras de catro doutores marianos; polos
laterais, acomodados como ben poden entre as potentes columnas estriadas que
lle enmarcan o conxunto, outros catro doutores escribindo afanosamente,
suponse, as riquezas dos misterios que a arte representa. Nas paredes de ambos
lados do presbiterio procesións de santos, santas e devotas que contemplan
tamén e enriquecen a escena. Quedáronme
ganas de volver tamén e de reparar con calma nos mil e un detalles cos que non
por casualidade o autor do retablo foi enchendo de vida e de palabra a súa
obra. Volverei.

Accedín ao interior
do mosteiro subindo pola escalinata. Entrei no que fora noutrora portería do
mosteiro, lugar de entrada de devotos e peregrinos. Pero, claro, non atopei
monxes, e si refinados personaxes atendendo con elegancia as demandas que se
lle quixeran facer. Ollei para unha sala da portería, á dereita, e, sobre duns
mesados onde o persoal do parador atendía a clientela, ollei unha pintura do
San Xerome, o douto e austero monxe biblista, afeito a conversar do divino cos
monxes e que agora se vía na obriga de escoitar os refinamentos de quen buscaba
hospedaxe neste parador para xente acomodada. Deume pena. Chisqueille un ollo.
Entendeume e apuntou un sorriso, que non alongo por medo a ser descuberto nun
papel que non era o seu.
Entramos ao
claustro. Mesas e cadeiras cómodas para visitantes que quixesen sentar e
pararse a conversar tomando algo que se servía desde un espazo monástico
convertido en bar. Ollei para o alxibe. Alí estaba calado, serio, obstinado
case, sen lle querer dicir a ninguén a nobre e imprescindible función que
desempeñara durante centos de anos, garantindo augas aos monxes que lla
agradecían como caída do ceo. Non quixen seguir máis. Estábame poñendo de mal
xenio. Alí estaban as escaleiras que baixaban ao pequeno refectorio monástico,
hoxe convertido seguramente en non me quero imaxinar qué. Non baixei. Tampouco
subín pola nobre escaleira que subía ao piso superior, e negueime a pasear,
memorando tempos, polas catro alas do claustro de arriba, sinxelo, devoto,
familiar. Terá que estar condenado ao esquecemento paulatino e mortal tanto
pasado, tanta vida, tantos soños soñados en pedra naqueles espazos abertos ao
ceo e aos horizontes longos?

E xa collemos o
camiño de volta cara ás rúas da cidade. A nosa estancia en Monforte ía tocando
á súa fin. Pero non quixemos despedirnos da cidade sen, unha vez máis, botarlle
unha ollada ao colexio da Compañía, espléndido, onde desde tempos moi vellos, a
ciencia quíxose facer irmás da relixión e a relixión da ciencia para buscar
camiños novos que levasen a unha sociedade nova, xusta, fraterna. Os mozos e
mozas ían e viñan, entraban e saían daquela casa do saber. Ao lonxe a figura do
mosteiro, que adiviñei triste, señardosa, morriñenta. Eu tamén o estaba algo.
Pero hai que vivir.
Manuel Regal Ledo
NOTA DE EDICIÓN: Recordamos que existe un traductor excelente en el margen derecho de esta página por si alguien desease traducir los textos al español.
1 comentario:
Mi querido amigo Manolo, son unas imágenes para disfrutar y un texto para aprender. Hay una descripción ágil, en un lenguaje culto y fluido, no sujeto a los atavismos y "encorsetamientos" de un trasnochado y tirano léxico partidista. Es un placer leer los textos que completan e ilustran las imágenes. Muchas gracias en nombre propio y de todos aquellos que lo leerán y no se atreverán a manifestarse.
En cuanto al retablo, mi impresión, y con las limitaciones que siempre transmite una foto, creo que es una sinfonía armoniosa y que ha de visionarse en conjunto y retrasando el punto de visión, de tal forma que recoja las figuras policromadas de los laterales, en todo su esplendor. Ahora están deslucidas por el paso del tiempo.
Incluso la coronación del retablo me parece de una originalidad (aprovechando el hueco que deja los rebordes de la piedra) muy interesante.
El que te parezca que es un frontispicio recargado, yo lo interpreto como una necesidad de completar, con motivos didácticos, lo que, en esencia, el autor y su "mecenas" querían expresar
Publicar un comentario